Nepstupn dokument, nutn pihlen
Input:

Nem a pénz motiválja őket: a Z-generáció felforgatja a munkaerőpiacot

2024.12.03, Forrás: Napi.hu (http://www.napi.hu/)

Egyelőre a morális és a szociális szempontok kerülnek fókuszba a pénz helyett a Z-generációnál a munkaerőpiacon, a lapunknak nyilatkozó HR-szakértő szerint szignifikáns különbség tapasztalható az Y- és a Z-generáció között. Mivel milliónyi pozíció közül választhatnak, Istenes Viktória szerint a döntésük meglehetősen nehéz, ezért az olyan szempontok segítenek elköteleződni, mint a fenntarthatósági törekvések, az egyenes vállalati kommunikáció vagy az egyenlő bánásmód.

Teljesen más megközelítéssel indulnak neki a munkaerőpiacnak a fiatalok, akiknek nem elsősorban a pénz a fontos a leendő munkahelyükön – nyilatkozta az Economxnak Istenes Viktória. A szenior HR generalista szerint ma a fiatalok legfőbb elvárásai közé tartozik:

  • a korrekt vezető;
  • a jól működő szervezet;
  • az összetartó csapat;
  • a versenyképes béren kívüli juttatások;
  • a nyitott és befogadó légkör.

Elsősorban ez az öt szempont biztosítja a friss munkavállaló úgynevezett well-beingjét, azaz jóllétét. 

"Ezek a feltételek kellenek ahhoz, hogy az új generáció jól érezze magát, és ez nem csak városi legenda, interjúztatásaim során azt tapasztalom, hogy ezek a feltételek tényleg még a pénznél is fontosabbak nekik. Kell, hogy legyen a cégnek víziója, hisznek az egyenes kommunikációban, és ehhez kell egy támogató vezető, egy elfogadó közeg"

– mondta a Ganz TVF szenior HR-ese. Hozzátette, hogy van még egy tényező, ami kiemelt fontosságú a fiataloknál, ez pedig a rugalmas munkavégzés, ami biztosítja számukra azt a szabadságot, amivel könnyebben bele tudnak helyezkedni az új szerepükbe.

A szenior példaképektől a környezetvédelemig

Jelentős különbség van az Y (1980-1994 között születettek) és a Z-generáció között (1995-2010 közöttiek): az Y-osoknak nem feltétlenül fontos a well-being, náluk leginkább a fizetés kerül előtérbe, ha új munkahelyzet választanak. Ez abból is fakad, hogy ők most tartanak ott az életükben, amikor lakáshoz kellene jutni és családot is alapítanának, ehhez pedig ugye rengeteg pénzre van szükség, tehát érthető, hogy ebben az életszakaszban a munkavállalók elsősorban az anyagi tényezőket helyezik előtérbe – mondta lapunknak Istenes Viktória.

A Z-generáció tagjainál pedig rendkívül fontos a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem és a munkahelyi well-being is. Nem a levegőbe beszélnek, amikor az állásinterjún a jó csapatszellem felől érdeklődnek, a legtöbbjüknek valóban fontos, hogy legyenek például szenior kollégáik, akikre odafigyelhetnek és akiktől tanulhatnak.

Nem érzik jól magukat olyan környezetben, ahol robot módjára dolgoznak az emberek, ahol egymáshoz sem szólnak, ahol nincsen érdeklődés a másik iránt, ennek a korosztálynak kiemelten fontos a törődés.

"Folyamatosan azt tapasztalom az állásbörzéken, hogy rendszeresen felteszik a kérdést a cégek kapcsán, hogy mi a helyzet a környezetvédelemmel? Mik a vállalat klímavédelmi céljai, milyen termékeket használnak a cégnél, hogyan kezelik a munkahelyen keletkezett hulladékot?"

– közölte a HR generalista.

A jobb körülmények nagyobb elvárásokat szülnek

Istenes Viktória szerint az egész jelenség mögött az áll, hogy a mai fiatalok teljesen másban szocializálódtak:

 

Annak érdekében, hogy az Önnek legjobb olvasási élményt nyújthassuk oldalunkon, cookie-kat használunk. A cookie-król, illetve használatukról részletesebb információkat a következő linken találhat: ide. Amennyiben a "folytatás" gombra kattint, vagy tovább használja oldalunkat, Ön tudomásul veszi a cookie-k használatát.