Régi vicc: egy vállalkozó az adóhatóság ügyfélszolgálatán áll sorban, egy kérelmet szeretne beadni, miszerint engedjék el őt két hét szabadságra. Az ügyintéző gondosan átolvassa a beadványt. „Hogy képzeli ezt jóember, miért kér tőlünk engedélyt erre?”– kérdezi döbbenten. „Azért, mert egész évben maguknak dolgozom!”– hangzik a válasz.
Bár az idézett tréfa nem mentes a túlzásoktól, az biztos, hogy a
vállalkozások folyamatosan arra törekednek - érthető módon -, hogy minél
kevesebb adót kelljen fizetniük, míg a hatóság ennek ellenkezőjén
munkálkodik, igyekezvén a "karmai közé" kerülteket rajtacsípni valamilyen
szabálytalanságon.
Sokszor nem is alaptalanul, hiszen a kisvállalkozások körében az
adótervezés még mindig gyerekcipőben jár, gyakran csak a "ne adjunk nyugtát
minden vevőnek", vagy a "vegyünk egy alvállalkozói számlát Józsitól" kétes
sikerű módszerében merül ki.
Az már csak hab a tortán, amikor az egyébként valós és szabályos ügylet
a "papírmunkán" vérzik el, azaz nem írnak rá olyan adatot a számlára, amit az
Áfa-törvény elvárna, hiányos valamely analitika, nincs teljesítésigazolás, a
szerződést fogalmazták meg - adójogi szempontból - sután, vagy egyéb
dokumentum hiányzik. Az adóhatóság revizorai pedig rögvest fiktívnek
minősítve az ügyletet nem ismerik el az adott költséget, az adóalap
megemelésével adóhiányt és ennek szankcióit megállapítva.
Az alábbiakban a vállalkozások által választható adózási módokat -
társasági adó, kisadózó vállalkozások tételes adója, kisvállalati adó,
egyszerűsített vállalkozói adó, az egyéni vállalkozások személyi
jövedelemadózása és átalányadója - vesszük górcső alá, kitérőt téve a béren
kívüli juttatások háza tájára is. Azt fogjuk vizsgálni, mely adózási mód
hagyja a legtöbbet a vállalkozó zsebében, beszélünk arról is, milyen
dokumentációra van szükség az egyes megoldások esetében.
Ehhez először meg kell ismerkednünk a felsorolt adózási módok
működésének módjával.
Kezdjük a sort az egyéni vállalkozásokkal!
Itt engedjenek meg nekem egy rövid kitérőt! Azok részéről, akik még
csak fontolgatják vállalkozás indítását, a leggyakrabban elhangzó kérdés az,
hogy mi éri meg jobban, milyen vállalkozási formát válasszak.
Ilyenkor a tanácsadó kénytelen azonnali válasz helyett kérdéseket
feltenni. Például azt, hogy mi a célja a vállalkozással, milyen tőkeerővel
rendelkezik, főfoglalkozásban kíván vállalkozni, vagy munkahelye mellett csak
némi jövedelem-kiegészítést szeretne, stb.
Az e kérdésekre adható válaszok és további kérdések sora, amely a
szóban forgó döntést megalapozhatja már egy másik - nem is túl rövid - cikk
témája lehetne. Az egyéni vállalkozás mellett is felsorakoztathatunk érveket
pro és kontra, de az biztos, hogy adójogilag az egyéni vállalkozókat
"szorítja legjobban a cipő".
Egyéni vállalkozók
Az egyéni vállalkozók elsődlegesen a Személyi jövedelemadóról szóló
törvény hatálya alá tartoznak, amely az adóalap, a fizetendő adó
megállapítására két módszert kínál számukra:
1. a vállalkozói személyi
jövedelemadózást, vagy
2. az átalányadózást.
Az első esetben a költségekkel csökkentett bevételt vállalkozó személyi
jövedelemadó (16 százalék) terheli, majd az ennek levonásával fennmaradó
osztalékadó alap után ugyancsak személyi jövedelemadót (16 százalék) és
egészségügyi hozzájárulást (14 százalék) kell fizetni. Ez összességében azt
jelenti, hogy a költségekkel csökkentett bevételből fennmaradó összeget picit
több, mint 41 százalék adó és járulék terheli, azaz minden 100 forintból
megmarad 59.
Az esetleges adóalap-kedvezményekre most nem térünk ki.
Természetesen a fizetendő terhek közé a vállalkozói kivét adóját és
járulékait be kell számítani.
A kiegészítő tevékenységű egyéni vállalkozók
A kiegészítő tevékenységű egyéni vállalkozók járulékalapja megegyezik a
személyi jövedelemadó-előleg alapjával - az ún. bérkivéttel -, kivéve, ha az
kevesebb, mint a minimálbér, mert akkor ez utóbbi a járulékok alapja.
Amennyiben a vállalkozó heti 36 órai munkaidőt elérő munkaviszonyban
áll, vagy nappali tagozaton közép- vagy felsőoktatási intézményben tanul, úgy
a járulékalapra nem vonatkozik a kötelező minimum, az a tényleges kivét
összege.
Azaz, ha nem vett fel vállalkozói kivétet, akkor nincs járulékalap. Azt
fontos tudni, hogy a minimálbér a garantált bérminimumot - 2013-ban 114 ezer
forintot - jelent azoknál, akiknek a tevékenysége szakképesítést
igényel.
Éves szinten tehát legalább 726 756 Ft járulékkal kell számolnia annak
az egyéni vállalkozónak, aki nem minősül kiegészítő tevékenységűnek, és a
fentiek szerint nem áll munkaviszonyban, nem tanul.
Átalányadózás
Az Szja törvényben szabályozott átalányadózást az egyéni vállalkozók és
a mezőgazdasági kistermelők választhatják, feltételekkel
1. az átalányadózás megkezdését
közvetlenül megelőző adóévben a bevétele nem haladta meg a 15 millió
forintot, a kizárólag kiskereskedelmet folytatók esetében a 100 millió
forintot, és
2. az adóévben várhatóan nem haladja meg
a bevétel a 15 millió forintot, illetve a 100 millió forintot.
Az átalányadózás adóévenként választható, az adóév egészére. A
tevékenységét év közben kezdő vagy megszüntető vállalkozások esetében az
említett bevételi határokat csak a tevékenység folytatásának napjaival
időarányosan lehet figyelembe venni.
Így például, ha a nem kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet folytató
egyéni vállalkozó 2013. április 1-jétől folytatja a tevékenységét, akkor 11,3
millió forint bevételig jogosult 2013-ban az átalányadózásra. Amennyiben ezt
túllépi, akkor - visszamenőleg - az év egészére a vállalkozói személyi
jövedelemadózás szabályai szerint kell eljárnia. (Ezért is fontos, hogy az
átalányadózó se mulasszon el számlákat beszerezni legalább a jelentősebb
költségeiről, de az áru- és tárgyi eszközbeszerzéseiről egyéb okokból
is.
Az alanyi, vagy a tevékenység jellege miatt adómentes vállalkozók
kivételével pedig az áfa miatt is szükség van a bizonylatokra. Erről később
még lesz szó.)
A bevétel - az Szja tv. 4. számú mellékeltében rögzítettek
figyelembevétele mellett - az áfát nem tartalmazó bevételt
jelenti.
Az átalányadózás esetében az adó alapját úgy kell kiszámítani, hogy a
bevételt csökkentjük az Szja tv. által meghatározott költséghányaddal, és az
így kapott összeg 16 százaléka a fizetendő
adó.
Az alkalmazható költségátalányt a törvény kétféle szempont szerint
határozza meg. Egyrészt annak figyelembevételével, hogy a tevékenység az
általa preferált körbe tartozik-e, illetve a vállalkozó kiegészítő
tevékenységűnek minősül-e vagy sem.
Általános esetben a
költségátalány a bevétel 40 százaléka, míg a
támogatott körben 80-93 százalék is lehet. Így például egy taxis 80 százalék
költségátalánnyal számolhat, míg egy élelmiszer-jellegű kisbolt működtetője
93 százalék költségátalányt vehet figyelembe. Ha az említettek kiegészítő
tevékenységűnek minősülnek, úgy 25, illetve 91 százalék a
költségátalány.
Természetesen a járulékfizetést ők sem ússzák meg: a
járulékok alapja megegyezik a személyi jövedelemadó alapjával,
azaz az átalányadó alapjával, kivéve, ha az kevesebb, mint a minimálbér, mert
akkor ez utóbbi a járulékok alapja. Azt fontos tudni, hogy ez ebben az
esetben is a garantált bérminimumot - azaz 2013-ban 114 ezer forintot -
jelent azoknál, akiknek a tevékenysége szakképesítést igényel. Azaz ettől
csak magasabb lehet a járulékalap, kevesebb nem.
Például, ha a vállalkozóra a 40 százalék átalány az érvényes, akkor évi
2 millió 280 ezer forint feletti bevételnél már meghaladja a járulékalap a
garantált bérminimumot. A fizetendő járulékok a garantált bérminimumra
vetítve éves szinten összesen 726.756 Ft kötelezettséget
jelentenek, azaz legalább ennyi, de ettől több közteherre számíthatunk éves
szinten.
Az említett nagyságú bevételnél az átalányadó és a járulékok együttese
a bevétel 41, illetve 48 százalékának megfelelő közterhet
jelent éves szinten, azaz 58, illetve 52 százalék marad a
zsebben.
Fontos kiemelni, hogy a kiegészítő tevékenységűnek nem minősülő,
átalányadózó vállalkozók, ha a fentebb már említett "mentesítő körülmények" -
heti 36 órát elérő munkaviszony, közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben
nappali rendszerű képzésben részesül - fennállnak, akkor is az átalányadó
alapja után fizetnek járulékot úgy, hogy nem érvényesül az a szabály, hogy
ennek az összegnek el kell érnie a minimálbért (garantált
bérminimumot).
Esetükben csak akkor lehet a járulékalap nulla forint, ha az adott
időszakban átalányadó-alapjuk - azaz bevételük - sem volt.
Az átalányadózásban érintettek még a mezőgazdasági kistermelők. Rájuk
kicsit összetettebb járulékfizetési szabályok érvényesek, de e keretek közt e
körre nem térek ki.
Az átalányadózás előnyei mint látjuk, nem a járulékfizetésben
rejlenek.
Helyi iparűzési adó
Az átalányadózó egyéni vállalkozók a helyi iparűzési adót - az ún.
főszabály mellett, azaz a bevétel csökkentve az anyagköltséggel, elábéval,
alvállalkozói teljesítmények és közvetített szolgáltatások értékével egyenlő
az adóalappal - egy rájuk szabott szabály szerint is megállapíthatják. Ekkor
az adó alapja az átalányban megállapított jövedelem 120 százaléka azzal, hogy
az adó alapja nem lehet több mint a tevékenységből származó bevétel 80
százaléka.
Az, hogy kinek éri meg a vállalkozói személyi
jövedelemadózást választania, és kinek jobb megoldás az
átalányadózás, az alapos számítások alapján, az adott vállalkozó
körülményeinek ismeretében dönthető el. Az biztos, hogy a bevételek és
kiadások arányában vizsgálva a kérdést, az, akinek tevékenysége nem
költségigényes - legalábbis kevesebb költséggel
számolhat, mint a bevétel 40 százaléka -, és éves bevétele nem több, mint 2
millió 280 ezer forint, akkor jár jól, ha az átalányadózást választja.
Arról, hogy ezen túlmenően még milyen nagyságrendű bevételeknél mi a
helyzet - az iparűzési adót és az áfát is figyelembe véve - később egy átfogó
esettanulmányban még lesz szó.
Lépjünk tovább az egyszerűsített vállalkozói adóra, amelyet az egyéni
vállalkozók is és a társas vállalkozások is választhatnak!
Az egyszerűsített vállalkozói adó
Az egyszerűsített vállalkozói adó (a továbbiakban eva) lényege az, hogy
a vállalkozás tényleges költségeitől függetlenül, az áfát is tartalmazó
bevételből számítva kell az adót megfizetni. Az adó értéke 2013-ban
37 százalék.
Azonnal tehetünk egy fontos megállapítást: annak éri meg ezt az adózási
módot választani, akinek tevékenysége nem jár a bevétel arányában nézve
jelentős költségekkel - például szellemi tevékenységet folytat.
Ez a költségarányokkal kapcsolatos kitétel azonban már elhangzott az
egyéni vállalkozók átalányadója kapcsán is.
Ezért vegyük sorra, milyen kötelezettségeket vált ki az eva!
Ezzel az adóval megfizetettnek minősül
- az értékesítést terhelő, fizetendő
áfa,
- a társasági adó, illetve a
vállalkozói személyi jövedelemadó,
- az osztalék utáni személyi
jövedelemadó (és ebből követezően nem merül fel a 14 százalékos egészségügyi
hozzájárulás sem),
- a vállalkozásból kivont jövedelem
utáni személyi jövedelemadó.
Előfordulhat, hogy az evás vállalkozónak is kell áfát fizetnie -
például egy közösségi beszerzés vagy egy belföldi fordított adózású ügylet
kapcsán -, de a különböző adózási lehetőségek összehasonlíthatósága érdekében
erre nem térek ki.
Az Eva tv. hatálya alá tartozó, kiegészítő tevékenységűnek nem minősülő
vállalkozások járulékfizetésére a fő szabály érvényes, azaz nekik is legalább
a minimálbér alapján kell járulékot fizetniük. Ez a
szakképesítést igénylő feladatot ellátó egyéni vagy társas vállalkozások
esetében éves szinten a fentebb már többször hivatkozott 726.756 Ft-ot
jelenti.
Az egyéni vállalkozók dönthetnek úgy, hogy ettől magasabb járulékalap
után fizetnek, de a társas vállalkozókat ez a lehetőség nem illeti meg.
Abban az esetben, ha az érintett egyéni vállalkozó heti 36 órát elérő
munkaviszonyban is áll, vagy közép-, illetve felsőoktatási intézmény nappali
tagozatán tanul, a járulékalapja az eva-alap 4 százaléka (ezt nem kell
semmilyen szorzóval korrigálni, szemben a főfoglalkozásúak minimálbérhez
kapcsolódó korrekciós tételeivel).
Ez azt jelenti, hogy az eva-alap 4 százalékát összesen 44 százalék
járulék terheli, ami az eva-alap egészére vetítve 1,76 százalék
járulékteherrel egyenértékű.
Amennyiben a társas vállalkozás tagja áll a fentiek szerint
munkaviszonyban, vagy tanul, rá ez a számítás nem vonatkozik, a Tbj tv.
általános szabályaiból kell kiindulni, mivel esetükben nem ők, személy
szerint az evások, hanem a cég.
Az evás vállalkozások
iparűzési-adóalapjukat megállapíthatják a "klasszikus"
módszerrel - azaz bevétel csökkentve az anyagköltséggel, stb. - valamint az
egyszerűsített adóalap-megállapítás módszerével. Ez azt jelenti - és nem
tévesztendő össze egy másik, a 8 millió Ft bevételt meg nem haladó
vállalkozásokra érvényes, egyébként elméletileg az evások által is
választható, egyszerűsített eljárással, amikor az adó alapja a bevétel 80
százaléka -, hogy az adó alapja az eva-alap 50
százaléka.
Ez az alacsony költségaránnyal rendelkező vállalkozások számára a
gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk Budapesten 2 százalék helyett 1
százalék adót kell fizetniük a bevételhez arányítva.
Kinek éri meg az eva?
Nos, erre ismét az a válasz, hogy ennek eldöntéséhez számításokat kell
végezni, mondjuk, össze kell hasonlítani a társasági adózás és az eva
szerinti kötelezettségeket a kisvállalkozások tételes adója vagy a
kisvállalati adó szerint fizetendőkkel.
Annyit már most is elárulok, hogy egy alacsony költségszinttel dolgozó,
6 millió forintot meg nem haladó bevétellel a katával jár jobban, de erről
picit később még lesz szó.
Persze sok olyan vállalkozás van, amelynek ettől nagyobb bevétele van.
Az Olvasók felcsigázása érdekében azt is elárulom, hogy 10 millió forint
bevétel és elhanyagolható költségek mellett még mindig az eva vezet.
Ha a tevékenység nem áfás, akkor az eva akkor sem éri meg, ha a
tevékenység nagyon kevés költséggel jár.
Kata, kiva
A 2013. év újdonságai - a kisvállalkozások tételes adója és a
kisvállalati adó - olyan versenytársak az átalányadózás, illetve az eva
számára, amelyekkel már érdemes (szó szerint is) számolni.
Kisvállalkozások tételes adója
A kisvállalkozások tételes adóját (kata)
- az…